FANDOM

MiucciaPrada

Prada's tøjdesigner, Miuccia Prada

Tilbage til Pelsfri industri

Prada er et italiensk modehus i haute couture, oprindeligt grundlagt i 1913. Deres nuværende chefdesigner er Miuccia Prada, barnebarn af grundlæggeren Mario Prada. Huset bliver af mange betragtet som et af de største på modemarkedet i øjeblikket. Udover Prada's egne tøjlinie, står Prada også bag lanceringen af den temmelig populære Miu Miu.

Efter to møder med repræsentanter fra PETA, udtalte Miuccia Prada i marts 2007 at "pels kedede hende", og at Prada's efterårskollektion 2007 ville være fuldstændigt pelsfri.

Prada's udtalelser sendte relativt store chokbølger gennem modeverdenen, netop fordi Prada regnes for et af de trendsættende modehuse, f.eks. udtalte en reporter fra International Herald Tribune at "Milans mest vidende designer har smidt en skruenøgle i modemaskineriet."

Miuccia Prada har kun udtalt at hun mener at pels er "kedeligt", hvilket har fået nogle til at tvivle på om hendes ændrede indstilling overhovedet har noget med dyrenes ve og vel at gøre - specielt taget i betragtning af kollektionen fra 2006 var spækket med ægte pels.

PETA har sagt, at de er glade over den pludselige kovending, og håber at andre designere vil følge Prada's eksempel.

KilderEdit

LinksEdit

StatusEdit

Pelsfri!
ThumbsUp Denne artikel omhandler en designer/et modehus/et firma som har valgt at stoppe med at arbejde med pels.
Du kan støtte deres beslutning ved at handle hos dem, og dermed vise at pelsfrihed sælger.