FANDOM

Disse spørgsmål er taget fra bl. a. Dansk Vegetarforening, selvom svarene dog ikke er derfra. Kan du bidrage til nogle af svarene, så gør det endelig!

EtikEdit

Planter er levende!Edit

Planter er jo også levende. Er det ikke dobbeltmoralsk at spise en masse planter samtidig med, at man ikke vil slå dyr ihjel?
Svar

Problematiken ligger ikke i at spise en plante eller et dyr, men den ligger i forståelsen af hvordan mennesket er begyndt at tænke.

Der er intet galt i at spise kød, fordi vi mennesker har et fordøjnings system i os som både kan tåle at fordøje kød og planter.

Det er blevet et holdnings spørgsmål for nogle og et religions spmg for andre.

Hvad med lædertøj og lakto-ovo?Edit

Er vegetarer ikke hyklere, når de går med lædertøj og -sko, drikker mælk og spiser æg?
I det man bliver "etisk" vegetar (altså vegetar pga. dyreetikken) har man jo selvsagt gjort noget aktivt for at mindske dyrenes lidelser.
Det er langt fra alle som går direkte fra at være kødspiser til at blive 100% veganer - nogle har sociale årsager, mens andre blot har brug for en længere tilvænningsperiode for at kunne "falde til" som vegetarer. Her må man jo huske på at det er temmelig stor ændring i ens livsstil, og det er ikke noget der bare sker fra den ene dag til den anden.
Så nej, det er skam ikke hykleri på nogen måde. Ethvert skridt hen mod en mere dyrevenlig livsstil er vigtigt, og at holde op med at spise kød er et af de største skridt man kan tage. Derudover kan det selvfølgelig nævnes at der er rigtig mange etiske vegetarer som efterfølgende går videre til at blive veganere.
Læs også: Fra vegetar til veganer

Det er ikke mit ansvar!Edit

Det er jo ikke mig, der slår de dyr ihjel, jeg spiser. Hvorfor er det så mit ansvar?
Som forbruger har man altid en direkte indvirkning på markedet. Det er dit ansvar fordi dyret så at sige bliver slagtet "for din skyld". Sagt med andre ord bliver dyret slagtet fordi der er en efterspørgsel efter kød - bl. a. fra dig. Hvis nok mennesker fravalgte kødet, ville kødindustrien kunne mærke det på deres omsætning - og så ville det for alvor gøre indtryk.

Dyrene kender jo ikke til andet!Edit

Hvordan kan man sige, at dyr lider på dyrefabrikkerne, når de ikke kender til at have det anderledes?
Lidelse vil altid være et relativt begreb, men det ændrer ikke på selve betydningen. Dyr, der bliver slagtet og i mange tilfælde lemlæstet, vil måske ikke have kendskab til en bedre skæbne, men det betyder ikke at de ikke fortjener en bedre tilværelse. Det er et spørgsmål om respekt for liv.

Producenterne passer vel godt på dyreneEdit

Producenterne passer vel godt på deres dyr, for deres profit afhænger jo af dem?
Netop i spørgsmålet ligger selvmodsigelsen. Animalsk landbrug er blevet en industri, frem for det håndværk og den livsstil det var før industrialiseringen. Producenterne tænker i profit og optimering nu, hvilket nødvendigvis betyder en forringelse af dyrenes forhold. Jo mindre plads dyrene får, jo hurtigere de bliver fedet op, jo oftere de kan reproducere er alt sammen faktorer der påvirker omkostning og indtjening for landmanden, og velfærden for dyrene. Det er op til landmanden, hvad der betyder mest.

Økologi er vel godt?Edit

Hvis kødet er 'økologisk' eller 'frilands' er det vel ikke uetisk at spise det?
Økologisk er altid at foretrække. Desværre er kravene til et økologisk landbrug ikke altid så høje som den almene befolkning har forestillinger om. Desuden er kontrollen med landbrugene meget sparsom, så din garanti for at dit økologiske produkt overholder de i forvejen ikke særligt strenge krav, er ikke stor.

Dyr dræber, hvorfor må vi ikke?Edit

Dyr dræber og spiser hinanden, så hvorfor skal vi ikke gøre det samme?
De dyr der dræber og spiser hinanden gør det for at overleve, fordi de som rovdyr er skabt til at spise kød. På samme måde er andre dyr skabt til at spise planter. Som menneske står man overfor et valg, da mennesket er indrettet sådan at det, i hvert fald delvist, kan ernære sig af kød.
Det forholder sig dog imidlertid sådan, at vegetarisk kost er beviseligt sundere både ernæringsmæssigt og miljømæssigt.

Vegetarer med Bambi-mentalitetEdit

Dyrker vegetarer ikke en blødsøden Bambi-mentalitet og disneyficering af dyrene?
Der er ingen "Bambi-mentalitet" forbundet med ønsket om at dyr skal undgå lidelse og unaturlig død. Det er ikke en menneskeliggørelse af dyrene, men et ønske om at alle dyr bør have lov til at vokse op og leve deres liv på deres egne præmisser, og ikke hvor de blot lever for at tilfredsstille menneskelige behov.

Sættes dyr over mennesker?Edit

Værdsætter I dyrs liv mere end menneskers?
Vegetarisme har intet at gøre med at sætte nogles liv over andres. En vegetar mener at dyrene har ret til at undgå lidelse og brutal død, blot for at de kan ende i maven på mennesker som i realiteten slet ikke har brug for kød. Vegetarisme betyder at man mener at dyrs liv er for værdifulde til blot at "gå til spilde" på den måde. Man sætter ikke dyr over mennesker, man prøver snarere at hive dem op fra den afgrund, som de er i i dag, hvor dyrs liv af mange ikke bliver værdsat overhovedet.

Sundhed og ernæringEdit

Mennesket er skabt til kødEdit

Er mennesket ikke skabt til at spise kød?
Nej. Mennesket har udviklet sig til at kunne leve af mange forskellige ting. Vi er såkaldte "omnivorer" (altædende).
På spørgsmålet om mennesket anatomisk set er bygget til at spise kød er svaret også nej: Mennesket har en relativt lille kæbe med tænder som egner sig bedre til tygning end flænsning - selv vores "berømte" hjørnetænder er sandsynligvis snarere designet til at gennemtrænge frugt end skind og kød. Derudover pH-mæssigt neutralt spyt, en stor mavesæk, en lang tyndtarm og en foldet tyktarm. Alt dette peger på at mennesket anatomisk set er skabt til at spise planter - ikke dyr.

Er vegetarer usunde?Edit

Er vegetarer ikke blege og usunde?
Overhovedet ikke. Det er noget værre sludder at vegetarer skulle være blege vrag med mangelsygdomme. En vegetarisk kost er generelt rig på fiber, og har et lavt fedtindhold. Vegetarer har også nemmere ved forebygge hjerte-kar-sygdomme, sukkersyge, overvægt og fedme - sygdomme som alle er meget udbredte blandt kødspisere.
Med hensyn til at vegetarer skulle være blege og usunde, så kunne du jo prøve at se vegetariske berømtheder, og vurdere om de ligner din forestilling om en vegetar :)

Hvad med velafbalanceret kost?Edit

Har jeg ikke brug for en varieret og velafbalanceret kost?
svar

Proteiner?Edit

Hvordan får jeg proteiner nok?
Proteiner består af mindre dele kaldet aminosyrer. Når vi mennesker indtager protein, spaltes det i stykker hvorefter aminosyrerne sammensættes til proteinkæder der er behændige for mennesker. Kød indeholder i højere grad en komplet aminosyresammensætning for mennesker end de fleste planter, men for eksempel sojabønner og quinoa har vist sig at være sige så gode som kød på det punkt.
For at få de aminosyrer der findes i kød, skal man sørge for at indtage bælgfrugter, altså bønner, ærter og linser. Disse planter er pga. knoldbakterier, der sidder på rødderne i stand til at optage nitrogen direkte fra luften, hvilket øger deres proeindannelse, eftersom nitrogen indgår i proteiner. En god ting er dog at huske at variere mellem disse proteinkilder, så man er sikker på at få en tildtrækkelig variation af aminosyrer.
Bønner, ærter og linser kan selvfølgelig tilberedes og dermed være mere interessant at spise, for eksempel er de meget populære retter som hummus og falafel lavet ud af kikærter, mens man ud af sojabønner fremstiller tofu, der kan marineres til at smage af hvad som helst.
En af de sundhedsmæssige fordele ved at vælge bønnerne fremfor kødet er, at man undgår de mættede fedtsyrer og medicinrester, der er at finde i kødet, samt at man reducerer indtagelsen af tungmetaller og andre miljøgifte idet de har tendens til at ophobe sig i de sidste konsumentled.

Hvad med vitaminer og mineraler?Edit

Hvordan sikrer jeg mig, at jeg får alle de næringsstoffer, vitaminer og mineraler, jeg skal have?
svar

Det sociale aspektEdit

Er det ikke svært at komme i gang?Edit

Er det ikke svært at være vegetar - og hvordan kommer jeg i gang?
Det er meget forskelligt. jeg havde meget nemt ved det, blandandet fordi jeg fandt ud af at der fandtes kød uden kød på også kaldt "quorn fears" så man kan sagtens lave kødsovs foreksempel ;D det er også vigtigt at du skære langsomt ned på dit kød. Jeg var ikke så god til det så jeg blev meget træt og doven de første par måneder, men det er fordi kroppen lige skal vænne sig til det (: start med at tage en ting fra. jeg ville foretrække at tage kyllingen fra først fordi det er dem der har det værst. held og lykke :D

Hvad skal jeg sige til familien?Edit

Hvad skal jeg sige til min familie og mine venner?
svar

sig den sande grund til det :D Foreksempel fortalte jeg at jeg ikke bryder mig ikke at spise dyrelig fordi jeg ikke ser nogen grund til at spise andre hvis jeg kan leve uden at gøre det :) og hvis det er det med at få forældrene til at gå med på ideen, så find en masse fordele ved det på nettet og fortæl om det, foreslå at du evt. kan lave mad en gang om ugen, få dem til at se det som en positiv ting ;D

Om vegetarmadEdit

Skadelige stoffer i maden?Edit

Indeholder grøntsager ikke ligeså mange skadelige stoffer som kød og fisk?
svar

Vegetarmad er kedelig!Edit

Er vegetarisk mad ikke kedelig?
Vegetarisk mad er, hvad man gør det til. Det er muligt at lave rigtig lækker kødfri mad, hvis man er i stand til det. Faktisk kan man spise en ny frugt hver dag, hele livet uden at have nået at smage alle frugter før man dør. Så i princippet er der nok at vælge imellem.

der findes tons vis af vegetariske opskrifter :D google det1

Tilberedningstid?Edit

Tager det ikke meget længere tid at lave vegetarisk mad end det tager at lave mad med kød?
Nej. Tilberedningstiden for vegetarisk mad varierer meget. Desuden kan vegetarisk mad oftere spises råt end kød.

Hvor køber man ind?Edit

Hvor kan jeg købe maden til min vegetariske kost?
Man kan sagtens klare sig ved at købe ind i sin lokale Super Brugs', men man kan også gå i helsekostbutikker, der har specialiseret sig i vegetarisk livsstil. I Super Brugsen og lignende supermarkeder sælges både bønner, grøntsager, ris, havregryn, pasta og de andre basale ting. I helsekostbutikker kan man ofte finde fancy færdigretter eller alternative former for smørepålæg, men til gengæld er det ofte lidt dyrere.
Irma har et stort udbud af vegetariske færdigretter, og en billig og udmærket vegetarlasagne findes som fast varesortiment i Aldi.
Læs også: Vegetariske butikker

Hvad med på restauranter?Edit

Hvad gør jeg, hvis jeg skal have vegetarisk mad på en restaurant?
Langt de fleste restauranter har allerede vegetariske retter på menukortet, og hvis ikke er det ikke usandsynligt at de kan bikse noget sammen, hvis man spørger efter det.

Savner man ikke kød?Edit

Jeg tror ikke, jeg vil kunne undvære kød. Er det ikke enormt hårdt og savner man det ikke helt vildt?
Det er selvfølgelig individuelt hvor meget man vil savne kød. Der findes dog masser af køderstatninger, såsom tofu, quorn osv, der burde dække en eventuelt afhængighedsfølelse den første tid.
Faktum er at kroppen kan få alt hvad den skal bruge fra plantebaseret kost, så spørgsmålet er, om man burde lade ens psykiske afhængighed styre på bekostning af den smerte det vil medføre for andre levende organismer.

Andre spørgsmålEdit

Hvad med arbejdspladser?Edit

Vil nedsat kødforbrug ikke koste en masse mennesker deres arbejdsplads?
svar

Hvad sker der så med dyrene?Edit

Hvad skal vi gøre med alle dyrene i landbruget, hvis alle mennesker bliver vegetarer?
Hvis alle mennesker besluttede sig for at blive vegetarer ville det højst sandsynligt ske over lang tid, og i takt med at flere og flere fravalgte kødet, ville dyreproduktionen blive sat ned, og industrien ville stille og roligt blive afviklet.

Dyr og den tredje verdenEdit

Er dyreopdræt til konsum ikke med til at udrydde sult i den tredje verden?
I et dyrs opvækst på en dyrefarm, indtager det cirka 10 gange så meget dyrefoder som dyret selv ender med at veje efter slagtning. Dyreopdræt er derfor enormt ressourcekrævende, og derfor ville det selvfølgelig være smartere at bruge de marker, man ellers ville have dyrket dyrefoder på, til at dyrke korn til menneskene i den trejde verden. I teorien ville dette give 10 gange så meget mad.

Mangel på kød giver underernæring i fattige landeEdit

Er det ikke netop manglen på kød, der gør, at mange nationer lider af underernæring?
Under- og fejlernæring i de fattige lande skyldes ganske rigtigt forkert kost, men en ideel kost kan ligesåvel bestå af planter som af kød. Se eventuelt afsnittet om proteiner.

Ville du spise kød, hvis alternativet var at dø af sult?Edit

Hvis du nu var strandet på en øde ø uden ret meget planteføde, ville du så spise kød?
svar"

kunne jeg undgå det nej, men ellers ja, for det er vel ens instinkt at jage for at skaffe føde hvis man er sulten ligesom dyrene :)

Var Hitler ikke vegetar?Edit

Var Hitler ikke vegetar?
Nogle kilder siger, at Hitler blev vegetar i starten af 1930'erne, mens andre siger at hans madvaner varierede voldsomt.[1] Uanset om Hitler var vegetar eller ej, kan det med sikkerhed siges at det ihvertfald ikke var vegetarismen der drev ham til Holocaust på jøderne eller 2. verdenskrig. Så spørgsmålet er egentlig temmelig irrelevant i denne sammenhæng.
I øvrigt var både Gandhi, Leonardo da Vinci, Albert Einstein, Pytagoras, Leo Tolstoy, George Bernard Shaw og Franz Kafka også vegetarer